نقد و بررسی گوشی گلکسی A12
نوشته شده توسط : Hesam Barzegaran

 

نقد و بررسی گوشی گلکسی A12

گوشی‌های میان‌رده انواع مختلفی داشته و هر کاربر با توجه به نیاز خود به انتخاب آن می‌پردازد. گوشی گلکسی A12 یکی از میان‌رده‌های اقتصادی شرکت سامسونگ بوده که در اواخر دسامبر 2020 به بازار عرضه شده است. این گوشی که نسل جدید A11 شناخته شده، از یک چیپست مدیاتک هیلو P35 به همراه باتری 5000 میلی آمپر و دوربین چهارگانه‌ تشکیل شده و ظاهری بسیار زیبا و گران قیمت داشته و تداعی کننده‌ یک گوشی بسیار باکیفیت است. برای بررسی بیشتر با این مقاله از ماریاتل همراه باشید.

 

طراحی

گوشی گلکسی A12 به نسبت نسل پیشین خود، از طراحی بسیار فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در قسمت بدنه‌ی پشتی از متریال پلاستیک استفاده شده که با طرح موربی به روی آن، ظاهری زیبا به A12 بخشیده و این خطوط مورب باعث شده تا هیچ ردی از اثر انگشت به روی بدنه باقی نماند. دوربین‌های پشتی در یک ماژول مربع در گوشه‌ی بدنه جای گرفته و جایی برای حسگر اثر انگشت در بدنه‌ی پشتی در نظر گرفته نشده است.

فریم گوشی گلکسی A12 از جنس بدنه پیروی کرده و از پلاستیک مات مرغوب تهیه شده که در سمت پایین فریم، جک 3.5 میلی متری، میکروفون، درگاه تایپ C و اسپیکر قرار گرفته، دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا به همراه دکمه‌ی پاور در سمت راست فریم تعبیه شده، در بالای فریم یک میکروفون دیگر قرار گرفته و در سمت چپ فریم نیز یک خشاب سیم کارت به چشم می‌خورد. در پنل جلویی شیشه گوریلا گلس 3 برای صفحه نمایش استفاده شده که در برابر خط و خش مقاومت نسبتا خوبی دارد. ابعاد گوشی 6.5 اینچ بوده که صفحه نمایش به دلیل حاشیه‌ زیادی که دارد تنها 82% از بدنه را به خود اختصاص داده است. در بالای صفحه نماش یک دوربین سلفی در ناچ قطره‌ای به همراه یک اسپیکر مکالمه نیز در نظر گرفته شده. این گوشی به نسبت نسل پیشین خود یعنی A11 پیشرفت خوبی داشته ولی به نسبت گوشی‌های رقیب، اگرچه تغییرات بزرگی نداشته اما طراحی مطلوبی دارد.

 

 

 صفحه نمایش گلکسی A12

در صفحه نمایش گلکسی A12 از یک پنل PLS IPS استفاده شده که رزولوشن 720 در 1600 پیکسل داشته و می‌تواند بیش از 16 میلیون رنگ را به خوبی تشخیص دهد. این پنل رنگ‌ها را همانگونه که هست نشان داده و می‌تواند آن‌ها را از یک دیگر تفکیک کرده و به نمایش بگذارد و رنگ‌ها از عمق و شارپنس تقریبا خوبی برخوردار هستند.

این دقت در صفحه نمایش باعث شده تا فیلم دیدن و وبگردی به یک تجربه‌ی بسیار جالب تبدیل گردد. اما روشنایی این صفحه نمایش با توجه به پنل، از کیفیت قابل توجهی برخوردار نبوده و در زیر نورهای شدید و آفتاب کمی کار کردن با صفحه نمایش سخت می‌شود. رقیب این صفحه نمایش می‌توان به گوشی redmi 9 اشاره کرد که در همین قیمت از صفحه نمایشی با رزولوشن بالاتر برخوردار است.

 

سخت افزار

شرکت سامسونگ برای میان‌رده‌ی جذاب خود از یک چیپست مدیاتک هیلو P35  استفاده کرده که عملکردی پایدار نداشته و حتی در اسکرول کردن صفحه نیز با کمی لگ همراه است و انتظار پردازش بازی‌ها و برنامه‌های سنگین را نمی‌توان از این پردازنده داشت. پردازنده گرافیکی گلکسی A12 از نوع PowerVR GE8320 بوده و دارای هشت هسته در پردازنده‌ی مرکزیست که چهار هسته آن 2.35 GHz Cortex-A53 بوده و چهار هسته دیگر آن از نوع 1.8 GHz Cortex-A53 می‌باشد. به طور کلی مجموع این سخت افزارها در کنار یکدیگر باعث شده تا گلکسی A12 بتواند از پس بسیاری از برنامه‌های سبک و نیمه‌ سنگین بر آید اما مناسب افرادی که علاقه به بازی‌های سنگین دارند نمی‌باشد. برای تکمیل پکیج سخت افزار این گوشی، از اندروید 10 و رابط کاربری one UI استفاده شده که می‌تواند آپدیت‌های مورد نظر را دریافت کرده و احتمال دارد باگ‌های موجود در این گوشی با آپدیت‌های مرتبط برطرف گردد.

برای امنیت بیشتر گوشی، شرکت سامسونگ از یک حسگر اثر انگشت به روی دکمه‌ی پاور استفاده کرده که از سرعت بسیار بالایی در تشخیص اثر انگشت برخوردار بوده و دقت بالایی در شناسایی اثر انگشت دارد. علاوه بر حسگر اثر انگشت، یک حسگر تشخیص چهره نیز به کمک بخش امنیتی گلکسی A12 آمده که چهره را در نور مناسب به خوبی تشخیص می‌دهد و از سرعت عمل مناسبی برخوردار است.

 

دوربین

گلکسی A12 از چهار لنز دوربین برای ثبت تصاویر برخوردار بوده که دوربین اصلی 48 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم 2.0 دوربین التراواید 5 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم 2.2 دوربین 2 مگاپیکسل ماکرو با گشودگی دیافراگم 2.4 و سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم 2.4 تشکیل دهنده‌ی پکیج تصویر برداری این گوشی هستند.

دوربین اصلی در نور مناسب می‌تواند عکس‌های بسیار خوبی به ثبت برساند، رنگ‌ها از شارپنس قابل قبول و معمولی برخوردار بوده و داینامیک رنج عملکرد مناسبی دارد. فوکوس کردن برای لنز اصلی کمی دردسر داشته و در صورت زوم کردن به روی تصویر، جزئیات به ثبت رسیده قابل تفکیک نبوده و حالتی مات به خود می‌گیرند.

عکس‌های پرتره به لطف سنسور تشخیص عمق، به خوبی از بک گراند تشخیص داده شده و جدا می‌شود و می‌توان تصاویر پرتره خوبی به ثبت رساند. سنسور التراواید به نسبت سنسور اصلی از کیفیت پایین‌تری برخوردار بوده و شارپنس آن به طرز قابل توجهی افت می‌کند و رنگ‌ها بی فروغ‌تر از آنچه که هستند ثبت می‌شوند.

داینامیک رنج در این دوربین عملکرد پایداری نداشته و در بعضی سوژه‌ها بسیار عالی عمل کرده و در بعضی تصاویر نیز عملکرد چشم گیری ندارد. اعوجاج لنز التراواید به حالت غیر طبیعی و زیادی بوده و اجسام حالت کروی غیر طبیعی می‌گیرند اما آنچنان آزار دهنده نیست و با این وجود می‌توان عکس‌های قابل قبولی به ثبت رساند. این گوشی با داشتن لنز ماکرو، نسبت به سایر رقبای خود برتری داشته و می‌تواند در نور مناسب عکس‌های ماکرو قابل قبولی بگیرد و جزئیات تقریبا مناسب به ثبت می‌رسند اما کیفیت فوق‌العاده چشمگیری نداشته و نمی‌توان انتظار زیادی از این لنز 2 مگاپیکسلی داشت.

برای فیلم برداری تنها قابلیت فیلم برداری 1080 بر 30 فریم در ثانیه داشته که عملکرد استابلایزر در آن بسیار مناسب بوده و فیلم‌های ضبط شده توسط این دوربین از کیفیت خوبی برخوردار هستند اما لنزها برای فیلم برداری‌های حرفه‌ای چندان مناسب نیستند.

در پنل جلویی نیز یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم 2.2 تعبیه شده که عملکردی معمولی داشته و می‌تواند با قابلیت 1080 بر 30 فریم در ثانیه فیلم برداری کند.

 

باتری

باتری در نظر گرفته شده برای گلکسی A12 یک باتری لیتیوم یونی غیر قابل تعویض 5000 میلی آمپر بوده که از کیفیت فوق العاده بالایی برخوردار است و کاربر در استفاده‌های نیمه سنگین یا سنگین تا بیش از یک روز می‌تواند از این گوشی استفاده کند. بدون آنکه به شارژ مجدد نیاز داشته باشد. برای شارژ این باتری نیز یک آدابتور فست شارژ 15 وات در نظر گرفته شده که در کمتر از یک ساعت و چهل دقیقه می‌تواند به طور کامل این باتری را شارژ کند.

وجود این باتری قدرتمند نیز باعث شده تا گوشی گلکسی A12 به یکی از گزینه‌های مناسب برای افرادی که مدت زیادی وبگردی کرده یا به طور مداوم از گوشی استفاده می‌کنند بدل گردد.

 

جمع بندی

گلکسی A12 با رم 2 ، 3، 4، 6 گیگابایت تولید شده و با حافظه داخلی 32، 64 و 128 گیگابایت به بازار عرضه شده است و به کمک یک micro SD این حجم از حافظه داخلی را می‌توان افزایش داد. این گوشی در رنگ‌های سفید، مشکی، آبی و قرمز به دست دوست‌داران خود رسیده است.

 

 

ارزش خرید

رقیبای این گوشی redmi 9 و y7 هوآوی در این بازه‌ی قیمتی هستند. در بخش‌های طراحی و باتری، گلکسی A12 عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده و در بخش‌های دوربین و سخت افزار نیز رقابتی کاملا برابر با این دو گوشی داشته و برتری چندانی نسبت به آنان ندارد. نظر شما درباره‌ی این میان‌رده‌ی دوست داشتنی چیه؟ کدوم گوشی رو ترجیح می‌دید؛ گلکسی A12 یا رقبای اون؟

منبع: ماریاتل وارد کننده رسمی تلفن همراه

اینستاگرام ماریاتل





:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: